Nálunk, Magyarországon még mindegyre a tejfogyasztást ösztönöznék az egészségügyi
szakemberek (meg a tejipar - de nála ez érthető...).
Egészséges, kitűnő kalciumforrás, megelőzhetjük vele a csontritkulást - ajánlgatják.
A Harvard School of Public Health (Harvard Egyetem Közegészségtani Intézete)
őszintén bevallja, hogy a legutóbbi vizsgálatok eredményei elbizonytalanították
a szakembereket az oszteoporózis megelőzésének több kérdésében, beleértve azt is, hogy egyáltalán alkalmas-e a tej erre a célra. Bizonytalanság uralkodik abban a kérdésben, hogy
- mekkora napi kalciumfogyasztást tartsanak ajánlatosnak,
- hogy ajánlják-e egyáltalában a tejet, mint megfelelő kalciumforrást,
- hogy a tejből mekkora mennyiség az, ami biztosan nem idéz elő egészségkárosító
hatást.
Azt azonban kereken kimondják, hogy a kutatási eredmények szerint a rendszeres
tejfogyasztással nem előzhetők meg a csonttörések...
Sőt, afelől sem biztosak, hogy biztonságos dolog volna a nagyarányú tejfogyasztás.
Van néhány tényező - mondják a szakemberek -, amit szem előtt kell tartani
a csontritkulás megelőzésében:
Nemcsak kalciumra van szükség, de K vitamin-ra is, ami a zöld leveles
zöldségekben, brokkoliban, kelkáposztában, kelbimbóban, zöld salátában található,
és ami a kalcium szabályozásában tölt be fontos szerepet.
Nem szabad túl sok fehérjét fogyasztani - ez elsősorban és főként az állati
fehérje fogyasztásra vonatkozik -, mert az állati fehérje emésztése során
savasítja a vért, és a savak lekötésére a kalciumot a csontokból mozgósítja
a szervezet - mintegy kimossák a fehérjék a csontokból a kalciumot.
A növényi fehérjékkel nincs akkora gond, mert a növények kiegyensúlyozott formában
nyújtják a fehérjét - kalciummal, vitaminokkal, más, a felszívódást segítő ásványi
anyagokkal együtt. No és növényi fehérjével nagyon nehéz túlenni magunkat, míg
hússal, tejjel, tojással ez könnyen előfordul.
Szükség van A vitaminra is a csonttörések megelőzéséhez, de ha túl
sok kerül be belőle a szervezetbe, az éppen a töréseket mozdítja elő...
Kerüljük tehát a nagy mennyiségű A vitamint tartalmazó táplálékkiegészítőket,
vitaminkészítményeket!
Mint ahogy a túlzott koffeinfogyasztás(napi 2-3 csészénél több) is ártalmas
a csontjainkra, kimossa a szervezetből a kalciumot.
Fontos-e, hogy tejjel fedezzük a kalciumszükségletünket?
A lakosságba úgy belesulykolódott a kalcium=tej fogalompáros, hogy ha kalciumbevitelről
esik szó, mindenki azonnal a tejre gondol. Pedig a tej csak az egyik lehetséges
kalciumforrás - igazítja ki a közvélekedést a Harvard Egyetem szakértője.
A tej lehetséges, de nem feltétlenül előnyös választás, ha a
kalciumszükségletünkről akarunk gondoskodni.
A tej sok embernek nehezen vagy egyáltalán nem emészthető táplálék (laktóz-intolerancia),
nagy a telített zsírsav-tartalma, ami a szív- és érbetegségek kialakulását
mozdítja elő.És bár nagyon sok tejtermék kapható már alacsony vagy csökkentett
zsírtartalmú változatban, az ekként megmaradó tömérdek tejzsírt is elfogyasztják
valakik - nagyon sokszor ugyanazok fogyasztják el jégkrém és sütemények formájában,
akik egyébként alacsony zsírtartalmú tejterméket választanak...
Kutatási eredmények hívják fel a figyelmet arra, hogy a tej emésztésekor a
tejcukorból keletkező galaktóz magas szintje petefészekrák kialakulását segíti
elő.
Egy másik vizsgálat pedig arra világított rá, hogy azok a férfiak, akik
napi két vagy több csésze tejet ittak meg, fokozott prosztata-rák kockázatnak
tették ki magukat.
Nos, a Harvard Egyetem Közegészségügyi Intézete nem ajánlja, hogy az
egészséges, kiegyensúlyozott (napi 300 milligramm kalciumot tartalmazó) táplálkozás
mellett, ami növényi forrásból fedezhető, még pluszként két-három pohár tejet
megigyunk naponta, hogy a tudományos napi adag - az 1000-1200 milligramm
kalcium - meglegyen.
Nem ajánlja, mert nem tartja bizonyítottnak sem azt, hogy a napi két-három
pohár tej hasznos lenne a csonttörések ellen, sem azt, hogy biztonságos lenne
egyéb (petefészekrák, posztatarák) kockázatokat tekintve.
Forrás: Harvard
School of Public Health Nutrition Source
|