Független.hu
Keresés:
 Ember- és környezetvédelmi internetes napilap
Menü
  • Nyitóoldal
  • Témakörök
  • Linkek
  • Fotóalbum
  • Az Ön beállításai
  • Ajánljon minket!
  • Visszajelzés
  • Hír beküldése
  • Kilépés

  • Cseréljünk tapasztalatot!

    Kérjük, írják meg, amiről úgy gondolják, másoknak is segítség lehet az egészséges élethez!



    Mottónk
    Sose kételkedjünk benne, hogy egy gondolkodó,
    elkötelezett emberekből álló kis csoport meg tudja
    változtatni a világot. Valójában csak ők tudják megváltoztatni.

    Margaret Mead



    Jelenleg az oldalt használók
    Pillanatnyilag 11 vendég és 0 regisztrált tag olvassa oldalainkat.

    Ön most névtelenül használja az oldalakat. Itt regisztrálhatja magát.

      
    Csak óvatosan a tejjel!
    2003. október 18., szombat, 00:35:55
    Egészség

    Nálunk, Magyarországon még mindegyre a tejfogyasztást ösztönöznék az egészségügyi szakemberek (meg a tejipar - de nála ez érthető...).

    Egészséges, kitűnő kalciumforrás, megelőzhetjük vele a csontritkulást - ajánlgatják.

    A Harvard School of Public Health (Harvard Egyetem Közegészségtani Intézete) őszintén bevallja, hogy a legutóbbi vizsgálatok eredményei elbizonytalanították a szakembereket az oszteoporózis megelőzésének több kérdésében, beleértve azt is, hogy egyáltalán alkalmas-e a tej erre a célra.





    Bizonytalanság uralkodik abban a kérdésben, hogy
    • mekkora napi kalciumfogyasztást tartsanak ajánlatosnak,
    • hogy ajánlják-e egyáltalában a tejet, mint megfelelő kalciumforrást,
    • hogy a tejből mekkora mennyiség az, ami biztosan nem idéz elő egészségkárosító hatást.

    Azt azonban kereken kimondják, hogy a kutatási eredmények szerint a rendszeres tejfogyasztással nem előzhetők meg a csonttörések...

    Sőt, afelől sem biztosak, hogy biztonságos dolog volna a nagyarányú tejfogyasztás.

    Van néhány tényező - mondják a szakemberek -, amit szem előtt kell tartani a csontritkulás megelőzésében:

    Nemcsak kalciumra van szükség, de K vitamin-ra is, ami a zöld leveles zöldségekben, brokkoliban, kelkáposztában, kelbimbóban, zöld salátában található, és ami a kalcium szabályozásában tölt be fontos szerepet.

    Nem szabad túl sok fehérjét fogyasztani - ez elsősorban és főként az állati fehérje fogyasztásra vonatkozik -, mert az állati fehérje emésztése során savasítja a vért, és a savak lekötésére a kalciumot a csontokból mozgósítja a szervezet - mintegy kimossák a fehérjék a csontokból a kalciumot.

    A növényi fehérjékkel nincs akkora gond, mert a növények kiegyensúlyozott formában nyújtják a fehérjét - kalciummal, vitaminokkal, más, a felszívódást segítő ásványi anyagokkal együtt. No és növényi fehérjével nagyon nehéz túlenni magunkat, míg hússal, tejjel, tojással ez könnyen előfordul.

    Szükség van A vitaminra is a csonttörések megelőzéséhez, de ha túl sok kerül be belőle a szervezetbe, az éppen a töréseket mozdítja elő... Kerüljük tehát a nagy mennyiségű A vitamint tartalmazó táplálékkiegészítőket, vitaminkészítményeket!

    Mint ahogy a túlzott koffeinfogyasztás(napi 2-3 csészénél több) is ártalmas a csontjainkra, kimossa a szervezetből a kalciumot.

    Fontos-e, hogy tejjel fedezzük a kalciumszükségletünket?

    A lakosságba úgy belesulykolódott a kalcium=tej fogalompáros, hogy ha kalciumbevitelről esik szó, mindenki azonnal a tejre gondol. Pedig a tej csak az egyik lehetséges kalciumforrás - igazítja ki a közvélekedést a Harvard Egyetem szakértője.

    A tej lehetséges, de nem feltétlenül előnyös választás, ha a kalciumszükségletünkről akarunk gondoskodni.

    A tej sok embernek nehezen vagy egyáltalán nem emészthető táplálék (laktóz-intolerancia), nagy a telített zsírsav-tartalma, ami a szív- és érbetegségek kialakulását mozdítja elő.És bár nagyon sok tejtermék kapható már alacsony vagy csökkentett zsírtartalmú változatban, az ekként megmaradó tömérdek tejzsírt is elfogyasztják valakik - nagyon sokszor ugyanazok fogyasztják el jégkrém és sütemények formájában, akik egyébként alacsony zsírtartalmú tejterméket választanak...

    Kutatási eredmények hívják fel a figyelmet arra, hogy a tej emésztésekor a tejcukorból keletkező galaktóz magas szintje petefészekrák kialakulását segíti elő.

    Egy másik vizsgálat pedig arra világított rá, hogy azok a férfiak, akik napi két vagy több csésze tejet ittak meg, fokozott prosztata-rák kockázatnak tették ki magukat.

    Nos, a Harvard Egyetem Közegészségügyi Intézete nem ajánlja, hogy az egészséges, kiegyensúlyozott (napi 300 milligramm kalciumot tartalmazó) táplálkozás mellett, ami növényi forrásból fedezhető, még pluszként két-három pohár tejet megigyunk naponta, hogy a tudományos napi adag - az 1000-1200 milligramm kalcium - meglegyen.

    Nem ajánlja, mert nem tartja bizonyítottnak sem azt, hogy a napi két-három pohár tej hasznos lenne a csonttörések ellen, sem azt, hogy biztonságos lenne egyéb (petefészekrák, posztatarák) kockázatokat tekintve.

    Forrás: Harvard School of Public Health Nutrition Source


     
    Kapcsolódó webcímek
  • További Egészség
  • Hírek, melyek szerzője Suggestor


    A legtöbbet olvasott hír a következő témakörben: Egészség:
    Miért ez a pánik az aszpartam körül?


    A legfrissebb hírek a következő témakörben: Egészség:


    Nyomtatóbarát változat  Küldje el barátjának emailben

  • "Csak óvatosan a tejjel!" | Belépés/Regisztráció | 0 hozzászólás
    Megjelenítési küszöb
    A hozzászólások a beküldők szellemi tulajdonát képezik, a tartalmukért semmilyen felelősséget nem vállalunk.

    A beküldött valamint a hozzászólásokban található információkért felelősséget nem vállalunk, azok ellenőrzése nem áll módunkban. Mindazonáltal minden hibaigazítást és pontosítást örömmel veszünk és közlünk.
    A site tartalma szabadon idézhető, amennyiben ez a forrás pontos megjelölésével (www.fuggetlen.hu) történik. Cikkre való hivatkozáskor a cikk teljes web címének (URL-jének) a megkattintható hivatkozását szükséges elhelyezni.

    A független.hu Déri Claudia (Green Gaialing), szakértőnk emlékére készül.