Nemzetközi tudóscsoport vizsgálta meg a problémát - amelyet már előző kutatások
felvetettek -, hogy a csontritkulás megelőzésére széles körben szedett kalcium
szupplementum (táplálékkiegészítő) valóban növeli-e, és milyen mértékben a szívroham
kockázatát egészséges középkorú nőknél.
Összesen 15 kutatási anyag adatait egyetlen adatbázisba egyesítve, majd az
így kapott 20 000 páciensre vonatkozó adatot - amely csaknem négy éven át mutatta
a páciensek szív- és érrendszeri egészségében beállt változást - mindezeket együtt
elemezve megállapították, hogy hozzávetőlegesen 30 %-kal növekszik meg a szívroham
kockázata a kalcium szedésétől, és kis mértékben a sztrók és a halál kockázata.
Ez az eredmény függetlennek bizonyult attól, hogy a vizsgálatban résztvevők
hány évesek voltak, nők voltak-e vagy férfiak, és milyen típusú szupplementumot
szedtek (a vizsgálatban D-vitamin nélküli szupplementumot szedtek a résztvevők).
A táplálékkal bevitt nagy mennyiségű kalciumra nem vonatkozott hasonló megállapítás,
azaz a táplálék magas kalcium tartalmát nem találták semmilyen mértékben ártalmasnak,
ami
arra enged következtetni, hogy a kockázat egyedül a szupplementumra vonatkozik.
Bár a kockázat nem tűnik túl nagynak, ha arra gondolunk, hányan szednek
megelőzés céljából kalcium táplálékkiegészítőt, a kockázat óriási terhet jelent
népegészségi szempontból.
A meta-analízis céljára alkalmasnak minősített kutatásokra a következő kritériumok
vonatkoztak: véletlenszerű módon (random) kellett kiválasztani a vizsgálatban
résztvevőket, kalciumot, illetve placebót szedő csoportot kellett kialakítani,
minimum egy éven át kellett követni a résztvevőket, a kutatás résztvevői minimálisan
100 főt kellett, hogy kitegyenek, átlagéletkoruk 40 év körül kellett, hogy
legyen - és minimálisan 500 gramm kalciumot kellett, hogy szedjenek naponta.
A British Medical Journal orvosi folyóiratban megjelent íráshoz fűzött szerkesztőségi
megjegyzésében John Cleland kardiológus professzor (University of Hull, Anglia)
azt írja, hogy míg a kalcium táplálékkiegészítő hatékonysága a csonttörések
csökkentésében kétséges, a szívroham és a sztrók kockázatának növekedése a hatásukra - valóság.
Forrás: Science
Daily
és Medical
News Today
|