Régóta tudni, hogy a mediterrán étrenden élők között kevesebb a szívbeteg.
Azt is régóta feltételezik, hogy az extra-szűz olívaolaj magas fenoltartalma
az, ami - rendszeres fogyasztásának köszönhetően - csökkenti a gyulladáskeltő,
oxidatív stresszt okozó és a vérlemezkék összetapadását serkentő biológiai folyamatokat.
Az USA Mezőgazdasági Minisztériumának laboratóriumában most megvizsgálták,
elképzelhető-e, hogy a jótékony hatásokat gén-aktivitás váltja ki.
A húsz önként jelentkező kísérleti személynek - akik metabolikus szindrómában
szenvedtek - hat hetes előkészítő diéta után, amikorra "kimosódott"
a szervezetükből az addigi táplálkozásuk hatása - extra-szűz olívaolajjal
készített reggelit adtak, más alkalommal pedig alacsony fenoltartalmú, finomított
olívaolajos készítményt.
Egyébként mindegyik kísérleti személy ugyanazt az alacsony zsírtartalmú, szénhidrátban
gazdag táplálékot fogyasztotta a kísérlet teljes időtartama alatt.
Ezután a kutatók nyomon követték több, mint 15 000 emberi gén kifejeződését
a reggelizést követő időszakban. Megállapították, hogy 79 gén 'kikapcsolt'
és 19 'bekapcsolt' a magas fenoltartalmú extra-szűz olívaolaj hatására.
Ezek közül a gének közül több az elhízással, a magas vérzsír-szinttel, a 2.
típusú cukorbetegséggel és a szívbetegséggel van kapcsolatban. A 'kikapcsolt'
gének némelyike gyulladáskeltő tulajdonságú.
A kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy sikerült rátalálniuk a mediterrán
diéta szívbetegség-megelőző molekuláris bázisára.
Forrás: ARS.USDA
Független: Nem mellékesen: az extra-szűz olívaolaj az olívabogyó hagyományos, hideg sajtolásával készül, tradicionális, természetes élelmiszer, nincs benne semmi modern ipari rafinéria (finomítás, módosítás, adalékanyag(olás), polc-élettartam-hosszabbítás).
|